Alternatieve therapie bij kinderen met ADHD

Naast medicatie zijn er verschillende vormen van therapie die de symptomen van ADHD kunnen beïnvloeden. Daarbij is het wenselijk dat jouw kind manieren aanleert om anders met zijn ADHD om te gaan.

Zelf weet ik sinds mijn 27ste dat ik ADHD heb. Ondertussen heb ik vele manieren eigen gemaakt om anders met o.a. onrust, concentratie en stemmingswisselingen om te gaan. Ik beweer niet dat ADHD kan worden opgelost, wel kan je naar mijn inzien anders met de symptomen van ADHD leren omgaan.

Jouw kind en jullie als ouder(s) zullen daarbij gedrag moeten aanleren wat bijdraagt aan het anders leren omgaan met de ADHD symptomen. De ene sessie zit ik apart met jouw zoon of dochter en de sessie daarop met jullie als ouders.

 

  • Mindfulness / yoga
  • Speltherapie
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Haptotherapie
  • Systeemtherapie
  • Meditatietechnieken
  • Ademtechnieken
  • Ontspanningsoefeningen
  • Reflecteren
  • ADHD herkennen
  • Kwaliteiten & valkuilen
  • ADHD als kwaliteit zien
  • Emoties uiten en reguleren
  • Spanning ombuigen

 

Openheid en positiviteit

Uit mijn ervaring is het belangrijk dat er vanuit openheid en positiviteit met elkaar in gesprek wordt gegaan. In dit proces kan een ieder van elkaar leren. Daarbij vind ik het belangrijk dat er laagdrempelig wordt gewerkt.

Het is belangrijk dat het gezin inzicht heeft in wat ADHD is, mede hierdoor kan er op de juiste manier worden gereageerd op het gedrag wat voorkomt uit ADHD.

Op een juiste manier reageren betekent niet dat je alles maar moet toestaan. Zoals ik altijd zeg “choose your battles”. Wees duidelijk, snap waarom jouw zoon of dochter zo reageert en ook hoe je zijn beste coach kan worden om hem zo goed mogelijk te helpen anders met zijn of haar ADHD om te gaan.

 

Rene en Jeske

Ik (rechts) samen met mijn vriendin.

 

Hoe zien de behandelingen eruit?

Het eerste gesprek is een intake. In dit gesprek probeer ik door vraagstellingen zichtbaar te maken waar zowel jij als jouw zoon of dochter tegen aan lopen.

Ik vind het belangrijk dat zowel ouder als kind mogen vertellen welke problemen zij ervaren. Beide verhalen maken inzichtelijk waar tegen aan wordt gelopen en hoe jullie het anders zouden willen.

Tijdens de intake zal ik uitleg geven over mijn werkwijze en wat ik voor jullie kan betekenen. Daarbij doe ik een behandelvoorstel over de frequentie en de inhoud van de behandelingen. Indien akkoord plannen we een vervolgafspraak.

 

Entreepand

Praktijk ligt gecentraliseerd in de wijk Hillegersberg-Schiebroek. Er kan in de straat gratis worden geparkeerd.

 

Mindfulness voor kinderen bij ADHD

Een kind met ADHD heeft moeite met stilzitten en concentreren. Dan is mediteren een enorme uitdaging. Daarom wordt er geoefend met korte meditaties, niet langer dan vijf minuten. De meditaties worden afgewisseld met loopmeditaties en yoga.

Het kind hoeft niet de hele tijd stil te zitten. Spelenderwijs kan een kind ook mindfulness leren. Zo gaat jouw kind bijvoorbeeld op een groot vel papier liggen. Het lichaam wordt rondom met een stift gemarkeerd.

Jouw kind kan op de tekening leren aangeven waar het zijn emoties voelt in zijn  lichaam. Waar zit die boosheid of dat fijne gevoel? In de buik of in de vingers? Vervolgens kan dat met bijvoorbeeld tekening en kleur worden aangegeven op

 

mindfulness rotterdam

Mindfulnessruimte in de praktijk Hillegersberg-Schiebroek.

 

Wat is de gedachte achter mindfulness?

Veel mensen, niet alleen kinderen, zitten heel erg in hun hoofd. Je bent je dan niet bewust van wat er zich in je lichaam afspeelt. We willen kinderen leren voelen waar de boosheid of het blije gevoel zit.

Door dit te leren herkennen, kun je er anders mee omgaan. Dus niet op de automatische piloot handelen, maar leer bijvoorbeeld boosheid op te merken. Hoe voelt dat eigenlijk? Door die realisatie is er opeens een keuze in de reactie.

Leren herkennen van patronen

Door bewust gedachten, emoties en lichamelijke sensaties waar te nemen, leer je patronen in je gedrag te herkennen.

Herkennen, erkennen en verkennen

Door mindfulness te beoefenen wordt je bewuster van je denken, emoties en lichamelijke sensaties. Je leert patronen herkennen, erkennen en verkennen.

Waarom mindfulness?

Mindfulness helpt om anders om te leren gaan met stress, emoties, (pieker)gedachten en pijn.

Wat oefen je bij mindfulness?

Aandacht continueren, verleggen en observeren zonder (ver)oordeel. In combinatie met ademhalings-, meditatie- en ontspanningstechnieken.

Pin It on Pinterest

Share This