Ik voel mij somber en verdrietig

door | jan 23, 2016 | depressie

Ik voel mij somber en verdrietig

“Ik voel me al een hele lange tijd somber het lukt maar niet om me goed te voelen. Ik heb nergens zin in en alles kost zoveel energie. Ik kan het niet meer opbrengen om iets te doen, ik ben erg moe en ik weet het allemaal niet meer.”

Sombere, verdrietige en neerslachtige gevoelens gaan gelukkig in veel gevallen vanzelf over. Maar er zijn ook gevallen dat je beter hulp kunt zoeken. Dat is wanneer deze gevoelens jouw leven gaan beheersen. Je kunt dan niet goed meer functioneren op jouw werk of in jouw sociale leven. Ook wanneer je zonder aanleiding langer dan een paar weken erg verdrietig, somber of neerslachtig voelt, is het raadzaam daar iets tegen te doen.

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

  • Doe dingen die je prettig vindt. Ook al heb je er op dit moment niet zo veel zin in, ga ze toch doen. De ervaring leert dat jouw stemming zeer waarschijnlijk verbetert.
  • Probeer jouw normale dagritme aan te houden. Je zult je niet beter voelen als je hele dagen in bed blijft liggen. Zorg dus dat je niet passief wordt.
  • Verdring jouw gevoel niet. Vervelende gevoelens toelaten kan beangstigend zijn en daarom drukken we ze soms liever ver weg. Toch is het heel gezond om stil te staan bij wat je voelt en waarom. Wie weet komt je erachter waardoor je nu neerslachtig, somber of verdrietig voelt en kunt je iets aan de oorzaak doen.
  • Ga naar buiten. Daglicht (het liefst met zon) maakt dat je je beter voelt.
  • Beweeg! Jouw lichaam maakt dan endorfine aan, een stof waardoor je je beter gaat voelen.

Schematherapie

Schematherapie is een Integratieve Cognitieve Gedragstherapie ontwikkeld door Jeffrey Young en zijn collega’s vanaf 1990.

Lees meer

Burnout Rotterdam

Het herstel van een burnout verloopt in drie fasen. In iedere fase zijn er dingen die je kunt doen om het herstel van een burnout te bevorderen.

Lees meer

Burnout herstel

Een zoektocht naar herstel van burnout en overspannen zijn. Praktische tips voor de beste aanpak voor het herstellen van een burnout.

Lees meer

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie (CGT) gaat over de gekleurde bril die jouw betekenisverlening bepaalt. CGT kan zeer effectief werken bij psychische klachten.

Lees meer

Schematherapie

Schematherapie geeft handvatten om gedrag te verklaren en te veranderen. Ouder-kind-wijze volwassene schema.

Lees meer

Zelfbeeld

Ons zelfbeeld is heel belangrijk, het vormt de basis van ons handelen en het bepaalt hoe wij met andere communiceren.

Lees meer

Angst- en paniekklachten

De symptomen van angst- en paniekklachten. En daarbij de bijhorende behandelmethodieken om jouw angst- en paniekklachten te veranderen.

Lees meer

Mindfulness verslaving

Bij mindfulness leer je je aandacht richten en weer bewust keuzes te maken. Gedrag om te buigen en te stoppen met je verslaving. 

Lees meer

Depressie

Kort en krachtige uitleg om een depressie te herkennen. En 12 adviezen om goed van een depressie te herstellen.

Lees meer