Haptotherapie Hillegersberg-Schiebroek

Haptotherapie gaat over het gevoelsleven. Als je uit balans bent laat je lichaam dat merken, het zendt signalen uit. Deze lichaamssignalen worden soms onderdrukt en vermeden. Terwijl dit de klachten indirect alleen maar erger maakt.

Soms doe je ervaringen op, waardoor je jouw kracht niet meer kunt ervaren. Door iets wat je hebt meegemaakt. Door de situatie waarin je nu verkeert. Of doordat je tegen je toekomst op ziet. Je voelt dat je stil staat, je in jezelf terug trekt, of zelfs moet vechten tegen de buitenwereld. Het lijkt alsof je er alleen voor staat en vertrouwt jezelf en de ander niet meer.

Door haptotherapie leer je in je kracht te komen en te blijven. Je verwerkt en plaatst gebeurtenissen in ruimte en tijd. Ik geef je ervaringen mee, die je in het dagelijks leven gaat toepassen. Je groeit daardoor als mens en persoon en leert anders met psychische en/of lichamelijke klachten om te gaan.

 

Afspraak maken of meer informatie?

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

  • Herkennen en uitdrukken van gevoelens
  • Het aangeven van grenzen
  • Negatief zelfbeeld
  • Minderwaardigheidsgevoel
  • Intimiteit en nabijheid
  • Transitie: pubertijd, dertigersdilemma, midlife crises
  • Stress, overspannenheid of/en burnout
  • Verwerking van verlies, trauma of ziekte

  • Fysieke en emotionele afstand en nabijheid (intimiteit)
  • Stress reduceren en hanteren
  • Vanuit kracht spreken en handelen
  • Lichaamssensaties herkennen
  • Angst en paniekklachten leren hanteren
  • Verwerken van traumatische ervaringen
  • In plaats van reageren te leren observeren

Ik (rechts) samen met mijn vriendin.

Ik (rechts) samen met mijn vriendin.

 

Wat leer je door haptotherapie?

Haptotherapie leert je de signalen die jouw lichaam aangeeft te leren herkennen. Waar je ook bent of met wie je ook bent, jouw lichaam, kan je heel veel vertellen over hoe het met je is.

Als je verliefd bent, zend het lichaam andere signalen uit dan als je boos bent. Voel je je somber of heb je net iets vervelends meegemaakt, dan voel je je niet alleen anders, je denkt niet alleen anders, maar ook het lichaam voelt anders.

De hartslag is juist sneller of trager, bepaalde spiergroepen zijn meer aangespannen of juist meer ontspannen, de ademhaling is sneller of verstokt, je maag rommelt, en je hebt juist veel zin om te eten of bent juist misselijk.

Allemaal lichaamssignalen die kunnen vertellen hoe het met jou is. Door opnieuw te leren luisteren naar deze signalen en te voelen wat er aan de hand is, ontstaat bewustwording. Door vanuit rust en ruimte bewust deze lichaamssignalen waar te nemen, kan je opnieuw tot jouw gevoelsleven, je gedachten en opgedane ervaringen leren verhouden.

  • Tintelingen
  • Druk op de borst
  • Hartkloppingen
  • Last van de buik
  • Het warmer krijgen
  • Hoog en snel ademhalen
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Nek, schouder en onderrug klachten
  • Huilen

  • Praten helpt niet
  • Mijn hoofd is vol
  • Mijn lijf voelt leeg
  • Lichamelijke klachten door stress
  • Mijn lijf laat me in de steek
  • Ik ben altijd opgejaagd en onrustig
  • Ik weet niet wat ik voel
  • Ik weet niet wat ik wil

Typische stress klachten

Meestal ervaar je al langer klachten en soms onderdruk je bepaalde emoties, ervaringen en lichaamssignalen al jaren (dit kan zelfs al vanaf de vroege baby/kindertijd). Het onderdrukken van gevoelens en wat je ervaart kan met veiligheid te maken hebben of/en met de heftigheid van wat je hebt meegemaakt.

Als het vermogen tot voelen niet goed is ontwikkeld of beschadigd is geraakt, heeft dat invloed op je eigen welzijn, relaties, het werk, seksualiteit en de opvoeding van kinderen. Dan is het moeilijk om echt contact te maken.

 

Wachtruimte

Wachtruimte praktijk.

 

Chronisch gespannen met buikklachten

Het chronisch onderdrukken van emoties, sensaties, herinneringen en lichamelijke gewaarwordingen kost meestal bakken met energie. Om het onderdrukken zo min mogelijk energie te laten kosten heb je een bepaald schild opgetrokken.

Dit schild kan leiden tot uiteenlopende klachten. Je kan bijvoorbeeld  last hebben chronische rug-, schouder-, nek- en buikklachten. Maar ook stemmingswisselingen, huilbuien, agressie of juist emotionele afvlakking kunnen kenmerkend zijn. De meeste mensen hebben eerst de hele trendmolen van artsen gehad, totdat ze realiseren dat de klachten typische psychosomatische stress klachten zijn.

Sommige mensen hebben niet eens meer door dat bepaalde spieren in hun lichaam chronisch zijn aangespannen. Het is een levenswijze geworden om te functioneren en te overleven. Het afbouwen van zo’n schild kost tijd.

Tijdens de sessies nodig ik je uit om in jouw eigen ritme en tempo te doorleven wat je voelt en wat er in je omgaat. Haptotherapie helpt je de natuurlijke wisselwerking weer te herstellen en verder te ontwikkelen.

 

Begeleidingsruimte

Op de begaande vloer bevind zich de behandelruimte.

Schematherapie Rotterdam

Schematherapie is een Integratieve Cognitieve Gedragstherapie ontwikkeld door Jeffrey Young en zijn collega’s vanaf 1990.

Ik kan mijn scheiding niet verwerken

Een scheiding kan als een geweldige schokgolf zijn die nog na dreunt. Bepaalde zekerheden zijn opeens niet meer zeker en soms kan het lang duren voordat herstel optreed.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie (CGT) gaat over de gekleurde bril die jouw betekenisverlening bepaalt. CGT kan zeer effectief werken bij psychische klachten.

Ik vind mezelf lelijk

Wat te doen als je jezelf lelijk vindt? Hoe kan je leren omgaan met dit soort gedachten?

Ik weet het niet meer

Hoe krijg je weer grip op je leven? Een heldere uiteenzetting met een duidelijk stappenplan en tips.

Waarom stel ik alles uit?

Uitstelgedrag komt veel voor. Wanneer wel of niet nuttig? En hoe kan je voorkomen dat je alles uitstelt?

Pin It on Pinterest

Share This