Belangrijke aandachtspunten bij mindfulness

door | nov 9, 2015 | Mindfulness Rotterdam

Uitgangspunten bij mindfulness

Bij het ontwikkelen van een bewuste response (dus bij het beoefenen van mindfulness) zijn de volgende zeven factoren van belang: Niet oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet streven, aanvaarding en loslaten.

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

  • Niet oordelen
  • Geduld
  • Frisse blik
  • Vertrouwen
  • Niet streven
  • Aanvaarding
  • Loslaten

 

Niet-oordelen

Oordelend denken verhindert ons om volledig bewust te zijn van het moment zelf. In plaats daarvan komen we in een reeks gedachten terecht.

Er is moed voor nodig om minder te oordelen. Je erkent dat je niet alles weet. Tegelijk ben je wel vrijer: zonder oordelen kun je beter luisteren, scherper zien en meer opmerken. Je bent opener en ontvankelijker.

 

Geduld

Geduld is een vorm van wijsheid. Het laat zien dat we begrijpen en accepteren dat dingen vaak hun tijd nodig hebben.

 

Frisse blik

Elk nieuw moment is uniek. Al wandel je dagelijks dezelfde route naar je werk of doe je dagelijks dezelfde mindfulness oefeningen: vandaag kan je ervaring weer anders zijn.

Dezelfde dingen kun je als nieuw ervaren. Alsof je een beginner bent, elke keer opnieuw. Een frisse blik geeft je de kans nieuwe mogelijkheden te zien.

 

Vertrouwen

Als je in het leven kunt vertrouwen, dan weet je dat er vanzelf oplossingen komen. Oplossingen die je nu wellicht nog niet kan bedenken of voorzien, maar die bij je zullen passen.

 

Niet streven

Bijna alles wat we doen, doen we met een doel. We willen iets krijgen of iets bereiken. Maar zodra we ergens naar verlangen of ergens naar streven, kunnen we niet meer open waarnemen. Mindfulness is uiteindelijk een vorm van niet streven. Het enige doel is aandacht te besteden aan wat er al is.

 

Aanvaarding

Aanvaarding betekent de dingen zien zoals ze nu werkelijk zijn. We besteden vaak veel energie aan het ontkennen van iets dat er gewoon is. Als het niet leuk is… dan is het niet leuk.

Als er pijn is, ongeduld of angst, dan is dat zo. Dan is dat de ervaring van dit moment. Als je je tegen een ervaring verzet dan sta je er niet meer voor open. Je kunt alleen aanwezig zijn in het huidige moment wanneer je de huidige ervaring ook kunt aanvaarden zoals deze is.

 

Loslaten

Loslaten is een manier van dingen er te laten zijn en accepteren zoals ze zijn.