Is mindfulness zweverig?

door | nov 13, 2015 | Mindfulness Rotterdam

Is mindfulness zweverig?

Mindfulness is een oefening om aandachtig te werken, hier in-het-nu. Mindfulness roept soms associaties op met goeroes, kruidenthee en lotushoudingen en krijgt soms de stempel op van ‘zweverig’.

Mindfulness is echter gewoon een training om aandachtig te werken, hier in-het-nu. Bij sommige oefeningen ben je soms stil en lijkt het als of je even niets ‘doet’. Op dat moment ben je heel geconcentreerd met 1 ding bezig, bijvoorbeeld het volgen van de ademhaling. Het effect daarna is dat je vervolgens heel alert en geconcentreerd aan de gang kunt gaan met een taak.

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

Mindfulness is geen geloof

De oefeningen berusten op wetenschappelijk onderzoek en er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan. Net als fietsen en pianospelen is mindfulness een vaardigheid die je je eigen maakt door te oefenen, niet door erover te lezen. Want hoe logisch en simpel het ook klinkt om in het nu te zijn zonder te oordelen, gemakkelijk is het zeker niet.

 

Mindfulness cursus

In de mindfulness cursus leer je op een afstand naar je gedachten en gevoelens te kijken. Gewoon zien wat er zich voordoet in een moment, open en zonder te oordelen.

Tijdens de cursus leer je om in plaats van automatisch verzet tegen vervelende gevoelens op een accepterende niet oordelende manier stil en open te staan. We staan ons toe te voelen wat we op dat moment voelen.

 

Meditatie mindfulness oefening

Veel mensen denken bij mediteren: ik ga lekker zitten en dan worden mijn gedachten vanzelf rustiger. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je signaleert dat je gedachten afdwalen, heb je al een stap gemaakt.’

Als je gefrustreerd raakt omdat je de oefening moeilijk vindt, probeer dat gevoel dan niet uit de weg te gaan. Accepteer het gevoel en ga door met de mindfulness oefening. Tijdens de cursus is dit een onderdeel wat telkens tijdens de beoefening terug komt.

Het is veel oefenen en dan krijg je het ‘richten van de aandacht, zonder te oordelen wat je op dat moment waarneemt’ vanzelf beter onder de knie.

Pin It on Pinterest

Share This