Waarom mindfulness?

door | nov 13, 2015 | Mindfulness Rotterdam

Waarom mindfulness?

Mindfulness is effectief gebleken bij uiteenlopende psychische en lichamelijke klachten. Maar daarnaast kan mindfulness helpen ook als je geen klachten hebt.

Door mindfulness te beoefenen wordt je creatiever, je kan efficienter werkt, je bent meer doelgericht, je kan gemakkelijker je aandacht vasthouden en richten, je bent meer tevreden en leert makkelijker keuzes te maken.

Je kan leren meer open te staan, in plaats van direct te oordelen.  Er ontstaat de mogelijkheid om anders met situaties om te gaan en zo kunnen er nieuwe dingen op je weg komen die een prettig en fijn leven bevorderen.

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

  • Verbetert de aandacht
  • Je kan makkelijker de aandacht richten
  • De volgehouden aandacht kan je langer volhouden
  • Mindfulness vermindert stress
  • Je bent minder uit balans door emoties of dachten
  • Er is een toename van discipline
  • Je gaat meer open staan voor andere ideeën
  • Mindfulness bevordert creativiteit
  • Je leert een techniek om meer bij jezelf te kunnen blijven
  • Je leert impulsen beheersen, waardoor mindfulness zeer effectief is bij verslaving

Wat gebeurd er in de hersenen als iemand mediteert?

Door te mediteren zet je de hersenen in een ruststand. Na enkele minuten ontspannen vervolgens de spieren. Hersenonderzoek laat zien dat mediteren meer gammagolven (concentratie), alfagolven (ontspanning) en thètagolven (diepe ontspanning) produceren en bètagolven (actief denken) reduceren.

Iemand die mediteert, heeft gelijkwaardige hersenactiviteit als van iemand die diep slaapt.

 

mindfulness hersenen

 

  • De bloeddruk daalt
  • De hartslag daalt
  • Er treed een afname op van stress hormoon in het lichaam
  • Spierspanningen nemen af
  • Je wordt je bewuster van het lichaam
  • Je kan gemakkelijker spierspanningen herkennen, en daardoor gemakkelijker ontspannen
  • Het lichaam komt gemakkelijker in ruststand terecht.

  • In de hersenen is een toename van spiegelneuronen te zien
  • Na het beoefenen van mindfulness zijn er meer gammagolven (concentratie), alfagolven (ontspanning) en thètagolven (diepe ontspanning) in de hersenen waar te nemen en minder betagolven (actief denken)
  • Neurotransmitters komen meer in balans, waardoor depressie, stress, angst en paniek ook daadwerkelijk veranderd.

Pin It on Pinterest

Share This