Wat oefen je bij mindfulness?

door | nov 13, 2015 | Mindfulness Rotterdam

Wat oefen je bij mindfulness?

Tijdens het oefenen van mindfulness leer je om met een open houding je aandacht te richten. Je leert je aandacht te richten op bijvoorbeeld je denken, je voelen, je ademhaling, het lichaam en je zintuiglijke waarnemingen (zien, horen, proeven, ruiken, voelen).

Je probeert bij mindfulness waar te nemen zonder oordeel van moment tot moment. En elke keer als je aandacht verslapt, keer je weer met je aandacht terug naar de oefening.

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

  • Het volgen en het volhouden van de aandacht
  • Bewustwording van je denken zonder identificatie
  • Verschillende soorten adem (her)kennen en inzetten
  • Emoties uiten en doorleven
  • Lichaamsspanning (her)kennen & ombuigen
  • Zintuigen leren waarnemen
  • Bewust zonder oordeel leren waarnemen

Het volgen en het volhouden van de aandacht

Daar waar je aandacht is daar ben je. En het vertelt je ook waar je niet bent.

 

Bewustwording van je denken zonder identificatie

Welke gedachten heb je op een dag? Waar denk je veel over na en waarover weinig? Kan je gedachten ervaren, als slechts gedachten? Of moet je altijd handelen naar je gedachten?

 

Verschillende soorten adem (her)kennen en inzetten

De ademhaling vertelt veel over hoe het met je gaat en wat je aan het doen bent. Is het je ooit opgevallen dat de ademhaling verandert met onze stemming?

Kort en oppervlakkig als we gespannen of boos zijn. Sneller als we enthousiast zijn, maar bijna verdwenen als we bang zijn? De adem kan hoog, kort en snel zijn maar ook juist diep, lang en traag zijn.

Wat voor soort adem heb je tijdens sporten? Wat voor soort adem tijdens piekeren? Wat voor soort adem tijdens verdriet? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Emoties uiten en doorleven

Hoe doorleef je emoties? Kan je emoties gemakkelijk uiten? Hoe open ben je in contact met anderen? Wanneer komen emoties meestal op? Hoe adem en beweeg je bij verschillende soorten emoties?

 

Lichaamsspanning (her)kennen & ombuigen

Wat gebeurd er in het lichaam als je stress ervaart? Wat doe je bijvoorbeeld met je schouders, rug en nekwervels en wat is de stand van je voeten je armen? Welke houding neem je aan als je ontspannen bent? En welke als je druk aan het nadenken bent? En welke voordat je net gaat slapen?

 

Zintuigen leren waarnemen

Hoe bewust ben je je van de kleding die je draagt? Is het zachte kleding, met vloeiende plooien? Of juist stijver en koud? En kan je ervaren waar je lichaam contact maakt met de omgeving, bijvoorbeeld de vloer of de muur? Is het daar kouder of juist warmer? Is er een structuur aanwezig of is het juist vlak? Is het zacht of hard?

 

Bewust zonder oordeel leren waarnemen

In hoeverre ben jij je werkelijk bewust? En als je je aandacht wilt richten lukt dat dan? En hoelang kan je dat volhouden? Lukt dat met een open houding? Of ga je je al snel oordelen? En wordt je bijvoorbeeld opstandig en boos op jezelf?

Hoe zou het zijn het om eens niet direct op emoties of gedachten in te gaan?  Ze enkel waar te nemen, voor hoe ze op dat moment zijn?