Ik kan mijn scheiding niet verwerken

door | jan 23, 2016 | relaties

Ik kan mijn scheiding niet verwerken

Een echtscheiding is nooit makkelijk. Het kan een diep pijnlijke gebeurtenis zijn. Een scheiding kan als een geweldige schokgolf zijn die nog na dreunt. Bepaalde zekerheden zijn opeens niet meer zeker en bij sommige mensen kan het lang duren voordat herstel optreed.

De redenen waarom mensen scheiden zijn kunnen zeer divers zijn. De liefde is bijvoorbeeld over, er wordt vreemdgaan, er zijn ruzies, je bent uit elkaar gegroeid, de balans tussen geven en nemen is zoek en jullie zijn het bijvoorbeeld oneens over de toekomst.

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

 

Je zelfvertrouwen kan dalen naar een dieptepunt

Als je een langdurig huwelijk achter de rug hebt en de wens om te scheiden voor jou onverwacht kwam kan het helemaal moeilijk zijn. Als daarnaast je partner je bedrogen heeft kan dit een diepe emotionele wond maken. Je vertrouwen is beschaamd door degene die je het meeste van allen vertrouwde.

Het is een zeer vernederende ervaring die je kunt meemaken. Je zelfvertrouwen kan dalen naar een dieptepunt. In therapie werk je eraan om jouw zelfbeeld te verstevigen en emoties te verwerken.

 

Na je scheiding blijft niets meer hetzelfde

Wanneer je kinderen hebt is het feit dat je gezin nooit meer compleet zal zijn een moeilijk punt. Misschien heb je jarenlang van alles door de vingers gezien en gedaan wat je kon voor het behoud van je gezin en nu valt het ondanks al je werk de relatie toch uit elkaar.

Een echtscheiding raakt het leven van veel meer mensen dan alleen de twee ex-partners. In de eerste plaats raakt het de kinderen die jullie misschien samen hebben, maar ook beide families worden ermee geconfronteerd.

Denk ook aan jullie gezamenlijke vrienden en kennissen, de buren, je collega’s. Een goede vergelijking vind ik het beeld dat een echtscheiding zich uitbreidt zoals de rimpels in een kalm wateroppervlak wanneer je er een steen in gooit.

Na je scheiding blijft niets meer hetzelfde. Er is een tijd vóór de scheiding en een tijd erna. Het is aan jou om ook van de tijd na de scheiding iets goeds te maken. Om je leven weer zo goed als mogelijk op te bouwen uit de puinhopen die er achter bleven.

Schematherapie

Schematherapie is een Integratieve Cognitieve Gedragstherapie ontwikkeld door Jeffrey Young en zijn collega’s vanaf 1990.

Lees meer

Burnout Rotterdam

Het herstel van een burnout verloopt in drie fasen. In iedere fase zijn er dingen die je kunt doen om het herstel van een burnout te bevorderen.

Lees meer

Burnout herstel

Een zoektocht naar herstel van burnout en overspannen zijn. Praktische tips voor de beste aanpak voor het herstellen van een burnout.

Lees meer

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie (CGT) gaat over de gekleurde bril die jouw betekenisverlening bepaalt. CGT kan zeer effectief werken bij psychische klachten.

Lees meer

Schematherapie

Schematherapie geeft handvatten om gedrag te verklaren en te veranderen. Ouder-kind-wijze volwassene schema.

Lees meer

Zelfbeeld

Ons zelfbeeld is heel belangrijk, het vormt de basis van ons handelen en het bepaalt hoe wij met andere communiceren.

Lees meer

Angst- en paniekklachten

De symptomen van angst- en paniekklachten. En daarbij de bijhorende behandelmethodieken om jouw angst- en paniekklachten te veranderen.

Lees meer

Mindfulness verslaving

Bij mindfulness leer je je aandacht richten en weer bewust keuzes te maken. Gedrag om te buigen en te stoppen met je verslaving. 

Lees meer

Depressie

Kort en krachtige uitleg om een depressie te herkennen. En 12 adviezen om goed van een depressie te herstellen.

Lees meer