Waarom stel ik alles uit?

door | dec 12, 2015 | therapie

Waarom stel ik alles uit?

Uitstelgedrag komt bij veel mensen voor. Wanneer is het wel nuttig om uit te stellen en wanneer niet? Hoe kan je voorkomen dat je alles uitstelt?

 

Afspraak maken of meer informatie?
Therapie, mindfulness & yoga

Contactformulier06-48115597rfh.tobe@gmail.com

 

Een aantal redenen om alles uit te stellen:

  • Perfectionisme of angst voor een negatieve beoordeling over een niet perfect resultaat
  • Moeite om te starten
  • De taak is te groot, je weet niet waar te beginnen
  • Oninteressante taken
  • Denken dat het beter is om te wachten op de perfecte omstandigheden (die dan gewoonlijk nooit komen)
  • Omdat je een taak niet impulsief wil uitvoeren

 

De negatieve consequenties van alles uitstellen:

  • Stress van wachten tot het laatste moment
  • Een oninteressante taak wordt steeds groter in je gedachten doordat je er continu aan denkt dat je het nog moet doen
  • Het risico van het missen van een deadline
  • Je slechter over jezelf voelen achteraf
  • Het eindproduct is vaak niet zo goed als het had kunnen zijn als je eerder was begonnen
  • Een probleem negeren maakt het vaak alleen maar groter en later moeilijker om op te lossen

 

Vaak heeft alles uitstellen op de korte termijn meer voordelen dan nadelen

Op de lange termijn heeft alles uitstellen vaak negatieve consequenties:

  • Hoe ziet jou favoriete uitstel lijstje eruit?
  • In welke kwadraten horen die taken / activiteiten thuis?
  • Welke gedachten / stemmen spelen daarbij een actieve rol?

Schematherapie

Schematherapie is een Integratieve Cognitieve Gedragstherapie ontwikkeld door Jeffrey Young en zijn collega’s vanaf 1990.

Lees meer

Burnout Rotterdam

Het herstel van een burnout verloopt in drie fasen. In iedere fase zijn er dingen die je kunt doen om het herstel van een burnout te bevorderen.

Lees meer

Burnout herstel

Een zoektocht naar herstel van burnout en overspannen zijn. Praktische tips voor de beste aanpak voor het herstellen van een burnout.

Lees meer

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie (CGT) gaat over de gekleurde bril die jouw betekenisverlening bepaalt. CGT kan zeer effectief werken bij psychische klachten.

Lees meer

Schematherapie

Schematherapie geeft handvatten om gedrag te verklaren en te veranderen. Ouder-kind-wijze volwassene schema.

Lees meer

Zelfbeeld

Ons zelfbeeld is heel belangrijk, het vormt de basis van ons handelen en het bepaalt hoe wij met andere communiceren.

Lees meer

Angst- en paniekklachten

De symptomen van angst- en paniekklachten. En daarbij de bijhorende behandelmethodieken om jouw angst- en paniekklachten te veranderen.

Lees meer

Mindfulness verslaving

Bij mindfulness leer je je aandacht richten en weer bewust keuzes te maken. Gedrag om te buigen en te stoppen met je verslaving.

Lees meer

Depressie

Kort en krachtige uitleg om een depressie te herkennen. En 12 adviezen om goed van een depressie te herstellen.

Lees meer